logo צור קשר דרושים סניפי וולוו נסיעת מבחן אודות וולוו עמוד הבית מכירות ושירותים נוספים מידע נוסף, חדשות ומבצעים XC90 V60 V40Cross Country V40 S80 S60 top nav
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על בר ימני
בר ימני
דלג על Banners
Banners
בקרת שיוט אדפטיבית
8/02/2008

קרוז קונטרול מונחה רדאר בוולבו. ראיון מיוחד עם ג`ונס טיסל מומחה בטיחות וולוו שבדיה

בקרת שיוט, מה שקרוי "קרוז קונטרול", זה סיפור מתסכל בישראל. אפשר לפקוד עליה לשמור על מהירות קבועה, נניח של 100 קמ"ש, אבל אי אפשר לפקוד על התנועה מסביב לפנות דרך. תמיד יימצא החכם שייתקע בנתיב השמאלי, ההוא שיחתוך פתאום שני נתיבים, וזאת שתשוחח בטלפון ולא תשים לב לאן היא נוסעת. התוצאה: אי אפשר ליהנות מבקרת השיוט, אי אפשר להירגע, וצריך כל הזמן לבלום, להחליף נתיבים, להבהב ולצפור. בקרת השיוט נהפכת לאביזר מיותר ואפילו מעיק.
מה עושים?

פתרון אחד הוא לעבור לגור באירופה (אם כי גם שם הולך ונעשה צפוף). פתרון אחר הוא ACC, ראשי תיבות של Active Cruise Control. זוהי בקרת שיוט עם ראדאר לשמירת מרחק אוטומטית. הרדאר מזהה מכוניות אטיות יותר בנתיב הנסיעה, והמחשב של המערכת מווסת בהתאם את המהירות של המכונית כדי לשמור מרחק בטוח. וולבו S80 החדשה מצוידת כסטנדרט ברוב הגרסאות שלה במערכת ACC.
בדקתי את המערכת לאורך כמה מאות קילומטרים בכביש החוף, כביש מספר 1, מספר 6 ואיילון. המסקנות: יש אלוהים.


בקרת שיוט אדפטיבית קרוז קונטרול / וולבו

ACC מזהה מתי יש תנועה אטית מלפנים ומאטה, אם צריך, עד כדי כמעט עצירה מוחלטת. הבלימה הדרגתית ועדינה. ברגע שהמערכת מגיעה למסקנה שלא תוכל לבלום בכוחות עצמה היא מעירה את הנהג לפעולה - אור אדום מהבהב סמוך לשמשה הקדמית וצפצוף אזהרה חזק מושמע.

 ACC של וולבו מיוצרת בשוודיה, אבל עובדת מצוין גם באווירה ים-תיכונית מתוחה. המערכת מאפשרת להירגע קצת בנהיגה, ואפילו נותנת לנהג הזדמנות לשוחח עם מי שיושב לידו, להפנות אליו מדי פעם את המבט, ואולי גם להביט אל הנוף. אבל זה תענוג שבקלות עלול להיהפך לסכנה. המוח האנושי הסתגלתן יקפוץ על המציאה ויתחיל לסמוך על המערכת בעיניים עצומות.
 יש נסיעה לחיפה בכביש החוף? הזדמנות מצוינת לגמור את עיתון הבוקר תוך כדי נהיגה. בוולבו חשבו גם על זה. הדור החדש של המערכת מסוגל לבלום את המכונית בעוצמה משמעותית - עד 50% מכושר הבלימה שלה. הדור החדש מכיל, בנוסף למערכת הרדאר, גם מצלמה דיגיטלית שמחוברת למחשב פיענוח תמונות.
המחשב מנתח את המידע שמתקבל מהמצלמה ומהרדאר. כשהוא מגיע למסקנה שתאונת דרכים היא בלתי נמנעת הוא משמיע אזהרה לנהג ופוקד על מערכת הבלימה לבלום את המכונית. כל החישובים הממוחשבים האלה נמשכים 7-8 אלפיות שנייה. זמן תגובה של נהג ממוצע, לשם השוואה, הוא 800 אלפיות שנייה לפני שהיא מחליטה על בלימה זקוקה המערכת לזיהוי ודאי הן של המצלמה והן של הרדאר. שני אמצעי הגילוי האלה משלימים זה את זה: הראדאר מצטיין בזיהוי עצמים נעים ובמרחק גדול יחסית - 150 מטר ומעלה. המצלמה מסוגלת לזהות עצמים נייחים ובמרחק קצר יותר - 55 מטר ומעלה. המערכת מתמקדת בבלימה. היא לא מנטרלת את המנוע או מנתקת את זרימת הדלק אליו, אף על פי שפעולה כזאת עשויה לסייע בהאטה. הסיבה היא שמתכנני המערכת רצו להשאיר לנהג אופציה פתוחה לחמוק מתאונה בכוח התאוצה של המנוע.

בקרת שיוט סתגלתנית

מאחורי הטמעת המערכת עומד צוות של 45 איש. את הצוות מנהל ג'ונס טיסל, שוודי בן 34. בראיון עמו הוא מודה שהמערכת לא מסוגלת למנוע לחלוטין את התאונה. "היא תאט את המכונית מ-60 קמ"ש ל-40-50 קמ"ש והמשמעות היא הפחתה של 30%-50% באנרגיה של התאונה", הוא אומר, "אבל היא לא תבצע עצירה מוחלטת. החלטנו לא להקנות למערכת אפשרות לבלום בלימה במלוא העוצמה. בלימה כזאת היא חזקה מאוד, ואם הנהג לא חגור הוא עלול להיזרק קדימה, וזו רק אחת מהבעיות".

טיסל אומר ששליש מהתאונות הן מסוג חזית-אחור, וב-50% מהתאונות האלה התברר שהנהג הפוגע כלל לא בלם. "המערכת שלנו", הוא אומר, "יכולה להפחית במידה דרמטית את חומרת התאונות האלה. והיא תפעל גם אם הנהג נרדם לגמרי ולא התעורר כשהמכונית הזהירה מפני התאונה הקרבה. אנחנו במגעים עם כמה חברות ביטוח גדולות באירופה, אבל עדיין לא הגענו להסכמה שמכוניות שמצוידות בבלימה האוטומטית יקבלו תעריף ביטוח מופחת".

ומה בנוגע לבעיה של תביעות משפטיות? נהגים עלולים לסמוך על המערכת, להיקלע בכל זאת לתאונה ולהגיש תביעות נגד וולבו?

"בדקנו את הנושא הזה לעומק, ובשום מקרה אנחנו לא מבטיחים לנהגים חסינות מפני תאונות. המערכת מזהירה את הנהג מפני התאונה. בכל מקרה היא נכנסת לפעולה רק כשהתאונה ממש בלתי נמנעת, כך שלא יהיה אפשר לטעון שבגלל הבלימה האוטומטית של המכונית התרחשה תאונה אחרת, למשל שמישהו פגע מאחור בוולבו הבולמת".

 ומה יקרה אם תתרחש תקלה והמכונית תבלום בלימת שווא?

 "עבדנו על פיתוח המערכת במשך שנים ועשינו אין-ספור בדיקות. בכל מקרה של חשש לתקלה ולו הפעוטה ביותר, המערכת מנתקת את עצמה וכמובן מדווחת על כך לנהג".
 למרבה הצער, לא מסוגלת המערכת, שמיוצרת בשיתוף חברת דלפי ובעזרת טכנולוגיה של חברת מוביל-איי מירושלים, לזהות הולכי רגל, ולא יכולה למנוע תאונות מסוג דריסה. "לעומת זאת היא יכולה לזהות אופנועים וקטנועים וגם רוכבי אופניים, אבל רק אם הם מדוושים במהירות גבוהה".

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד