logo צור קשר דרושים סניפי וולוו נסיעת מבחן אודות וולוו עמוד הבית מכירות ושירותים נוספים מידע נוסף, חדשות ומבצעים XC90 V60 V40Cross Country V40 S80 S60 top nav
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על בר ימני
בר ימני
דלג על Banners
Banners
מבחן דרכים: וולוו C70
11/11/2007
הגדל

וולוו C70, הקופה-קבריולט החדשה, העלתה שאלות פילוסופיות רבות אצל ניר בן-ארי. לאחר מבחן ממצה הוא חזר אלינו גם עם המסקנות המתאימות

כבר זמן מה שאני, כחובב מכוניות, מטיף לכל מי שניאות להקשיב, שמכונית אינה כלי תחבורה נטו. מכונית יכולה להיות הרבה יותר מזה. היא יכולה לשמש כלי עבודה, בית, חדר מיטות, פלטפורמה לטיולים ולגילוי ארצות, תרופה למחלות נפש, פסיכיאטר ומכשיר לשחרור תוקפנות, וגם תכשיט, פסל, סמל סטטוס, כלי להרשים בחורות, מושא לאהבה ולהערצה, מכשיר ספורט, ולעתים היא משמשת השקעה. זוהי הסיבה שלעתים רבים מאתנו, מנסים לנחש מיהו ומה אופיו של זה הנוהג במכונית שלידינו.

גם אנחנו, בוחני הרכב, מנסים תמיד לשייך את הרכב הנבחן לקהל היעד שלו. כלי רכב בסיסיים מתוכננים ומכוונים לקהל יעד רחב ככל שניתן. כך יצרן הרכב מנסה למכור כמה שיותר מכוניות. קיימים דגמים אחרים המכוונים למטרה מסוימת, ולכן בדרך כלל הם נמכרים בכמויות קטנות, ולרוב המכוניות הללו יקרות מאוד. כזו היא וולוו C70. מתכנניה כוונו למטרה מסוימת, ובבואי לבחון אותה ניסיתי לאתר את אותה המטרה ולבדוק אם הפגיעה בה היא "בול".

ככה זה התחיל ולאן זה הגיע

לפני ארבעים שנה הצליחה וולוו בגדול. סדרת טלוויזיה המצליחה, 'המלאך' שרוג'ר מור נוהג בה בוולוו P1800 הספורטיבית, נהייתה סדרת פולחן. הזהות בין המכונית למלאך הייתה מוחלטת. הפלטפורמה של ה- P1800 בתצורת "קופה" תוכננה להיות גם "קבריולט". יעידו על כך החלונות הקדמיים ללא המסגרת, אבל באותם הזמנים חרתה וולוו על דגלה את החשיבות העליונה של הבטיחות הפסיבית. המהנדסים לא הצליחו לתכנן מכונית פתוחה שתעבור את מסוכת הבטיחות שהם קבעו, והפרויקט נפל.

ב-1997 הפתיעה חברת וולוו עם הC70 , שבתחילה הייתה רק בתצורת "קופה" ולאחר מכן גם "קבריולט". ..

עשור מאוחר יותר עלתה ה C70 דור שני לישראל, והפעם היא צוידה באפנה האחרונה של המכוניות הפתוחות. לא עוד גג בד כי אם גג קשיח מתקפל. בעצם מדובר במכונית דו-פרצופית, גם "קופה" וגם "קבריולט". כשהיא בצורת "קופה" היא ממש יפהפייה, קוויה עגולים וזורמים מהחזית ועד ישבנה החצוב לעילה; וכשהגג פתוח היא אף יפה ומושכת יותר. קוויה מתמשכים ונקיים ללא כל הפרעה. הגג הקשיח "יודע" להתקפל חשמלית לתוך תא המטען, והפלא המכני מבטיח הצגה מרתקת. בלחיצת כפתור הגג מתפרק לשלושה חלקים, ואלה צונחים לחלל שנפער מאחור ונעלמים מתחת למכסה שנסגר. כל התהליך מתקיים רק בעצירה מוחלטת ובעת לחיצה על דוושת הבלם.

ומה עם ייעודו של התא, למטען עצמו? כשהגג סגור אין כל בעיה. תא המטען בגודלו המלא יכול לאחסן עד 400 ליטר. כשהגג סגור, בתוך תא המטען קיים חלל התחום במכסה פנימי מפלסטיק, ואפשר לאחסן בתוכו תכולה של עד 200 ליטר.

פנים המכונית יפה ואלגנטי. הרבה עור, מעט ציפוי אלומיניום, והשאר - פלסטיקה איכותית. רמת הגימור וההרכבה גבוהה כמו שהורגלנו בוולוו. את לוח המחוונים לא המציאו מהנדסי וולוו מחדש, וכל הפריטים נצפו בעבר בדגמי החברה, בייחוד ה-S40, שה-C70 מבוססת עליה. הכול מסודר ביעילות ובפשטות, ולפיכך לא נדרשת התעמקות יתרה כדי להפעיל את שלל הפונקציות המוצגות על הקונסולה המרכזית הדקה.

המושבים הקדמיים החשמליים מפתיעים בנוחותן ובתמיכתן גם לאחר נסיעה ארוכה. מאחור המצב צפוף במקצת, על אף שהמצב טוב יותר מאשר במכוניות קופה אחרות. בוולוו מבטיחים מקום לארבעה מבוגרים, אולם מבחן המציאות גילה כי לאלה עדיף להיות די צעירים; כשהגג סגור יש בעיה לראש, וגם לרגלים קיימת בעיה קטנה (תרתי משמע).

שלא על חשבון בטיחות

וולוו עשתה מאמץ מיוחד כדי שגם המכונית הפתוחה שלה לא תיפול מרמת הבטיחות המצופה. זה מתחיל במערכות אקטיבית קונבנציונליות כמו ABS, EBD, EBA, וממשיך עם מערכת לבקרת משיכה ויציבות. כמה מהמערכות לבטיחות הפסיבית מוכרות וידועות, וכמה מהן ייחודיות לרכב פתוח: אזורים קורסים לספיגת אנרגיה עם אזורים קשיחים להגנה, שלל כריות אוויר כאשר אלה של הנהג והנוסע משנות את מידת ניפוחן בהתאם לעצמת הפגיעה.
הרשימה עוד ממשיכה אולם נציין עוד שתיים: קורה A המיוצרת בטכנולוגיה 'Hydro-Forming' ומקנה חוזק מבני שמסוגל לעמוד בעומסים כפולים ממשקל המכונית, ומערכת 'ROPS' (ר"ת: Roll-Over Protection System). כאשר חיישן ג'ירוסקופי מזהה התהפכות, מערכת ROPS שולפת שתי קשתות מתכת מאחורי המושבים האחוריים ומנפחת כריות וילון במטרה לשמור על ידיי וראשי הנוסעים.

 

הגרסה הנבחנת כאן היא החזקה והמאובזרת ביותר. לוגו T5 המתנוסס על ישבנה מעיד שבחרטומה שוכן מנוע 2.5 ליטר מוגדש טורבו בלחץ נמוך, המפיק 220 כ"ס ו32.6- קג"מ. תיבת ההילוכים בעלת חמשת היחסים, אוטומטית כמובן, מעבירה את התנועה לגלגלים הקדמיים, והיא כוללת גם מצב תפעול ידני מתבקש. בחו"ל קיימת האפשרות לערבב שישה הילוכים ידניים.

נתונים של שמונה שניות מאפס למאה ו235- קמ"ש מרביים אינם נתונים של חורכת אספלט, אבל הם תואמים את אופייה של המכונית ומקנים לינאריות ויכולת דינמית מצוינת. את רוב המכוניות היא תשאיר מאחור, ברמזור. היה אפשר לצפות ליותר דחף והתפרצויות כוח ממנוע הטורבו, אלא שאופיו הפרוע של המנוע מותן ועם המשקל הגבוה (1,725 ק"ג) וההילוכים הארוכים מרסנים את מה שהיה פעם נקודת הטירוף הבולטת ביותר של המכוניות השוודיות הקרירות האלו.

ומה קורה לאחר מכן, כשתגיעו אל הכביש המפותל? השלדה, שתוכננה לנוחות ולהתנהגות מאוזנת (כך לדברי היצרן), אינה קשיחה דיה כדי להקנות תכונות ספורטיביות. אין מה לעשות, התצורה נטולת הגג אינה מאפשרת את קשיחות המבנה כמו שנדרש כדי שהמתלים יעבדו לבדם. הגמישות של השלדה מתערבת ומפריעה. בנהיגה תובענית מרגישים זאת ממש. ההגה ה'אלקטרו-הידראולי' מהיר דיו, והוא עם המתלה האחורי, המאפשר היגוי אחורי אקטיבי (הגלגלים האחוריים פונים מעט תחת עומס צדי), תורמים לתחושת 'Turn-In' (הכנסת האף) לתוך הסיבוב. מנגד, כל אלה יחדיו גורמים חוסר דיוק בהיגוי ותחושה מסוימת של אי-ודאות בנוגע לקו שנבחר. בשל כך ממש לא מתחשק להשתמש באפשרות לבטל חלקית את פעולתה של מערכת בקרת המשיכה והיציבות.

ברגע שהפנמתי שזו אינה מכונית ספורט התחלתי ליהנות ממנה. מהירות גבוהה מדי, בכל מצב, גם בכביש ישר, אינם עושים לה טוב, בעיקר כשגגה פתוח. כל עוד המכונית בתוך המהירות החוקית, גם בכביש המהיר ביותר בארץ, הכול רגוע. מערכת השמע שמגבירה את קולה עם הגברת המהירות נשמעת היטב, השילוב של רוח קלה שבאה מאחור עם מזגן מקפיא לפנים - עושה די נעים ו…כולם מסוגלים לעקוב ולהתבונן בתופעה הנדירה כל כך בארצנו. קל מאוד להיגרר ולהגביר את המהירות יותר מכך. המנוע ויתר המכללים מאפשרים זאת בקלות, אבל אם אכן תגביר את המהירות, הרוח תתחיל להציק, יהיה לך חם ולא תשמע את המוזיקה. אז מה יצא לך מזה?

 אז למי המכונית הזו מיועדת?

ראשית, למי שיש מספיק כסף. מחירה של מכונית המבחן T5 הוא 438 אלף שקלים. שנית, היא מתאימה לאדם רגוע, שמחפש רוגע. עצבני שרוצה מכונית שתרגיע אותו רק יתעצבן יותר. בהקשר זה עדיפה המתחרה לבית ב.מ.וו. אז כתרופה למחלות נפש, כפסיכיאטר ומכשיר לשחרור תוקפנות היא אינה מתאימה. כמובן, בעל משפחה ברוכת נפשות - לא. אוהב קמפינג - לא. חובב דיג, גלישה, סקי, אופניים - לא ולא. אז, ככלי עבודה, כבית, כחדר מיטות, כפלטפורמה לטיולים ולגילוי ארצות - היא אינה מתאימה.

נראה לי שהיא בהחלט מתאימה כתכשיט, כפסל, כסמל סטטוס, ככלי להרשים בחורות וכמושא לאהבה ולהערצה. בקיצור, כמכונית שנייה במשפחה הרגועה היא יכולה להקנות רגעים רבים של אושר ושלווה, אלא שכאן חייבים להזכיר את המתחרות ולחזור שוב לנקודת המחיר: ברמת זוזים הזו, ה-C70 נמצאת בחברה מכוניות פתוחות יוקרתית מאוד, דוגמת ב.מ.וו 325, מרצדס CLK, אודי A4 3.2 ליטר ופולקסווגן איוס 3.2 ליטר. מהן, רק האיוס היא קופה-קבריולט עם גג קשיח (לפחות עד שתגיע הבימר), אולם כולן עונות להגדרה "תכשיט". כתכשיט, ה-C70 משתלבת היטב בסביבה זו, והבחירה - כמו בכל מה שקשור לתכשיטים - היא כבר עניין של טעם.

לכתבה המקורית

הדפסשלח לחברהוסף תגובהלמידע נוסף
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד