logo צור קשר דרושים סניפי וולוו נסיעת מבחן אודות וולוו עמוד הבית מכירות ושירותים נוספים מידע נוסף, חדשות ומבצעים XC90 V60 V40Cross Country V40 S80 S60 top nav
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על בר ימני
בר ימני
דלג על Banners
Banners
"במקום להאשים את הנהג - תעזרו לו"
9/11/2007
הגדל

נהגים עשו, עושים ויעשו טעויות נהיגה. אלא שבמקום להעניש ולאיים, צריך לעזור להם. כך מסבירים בוולוו, ומדגימים לנו מערכות בטיחות מתקדמות. וכן, המכונית גם תנהג במקומכם בעת הצורך

מכונית שמתפעלת את ההגה בעצמה בזמן חירום, בולמת באופן אוטומטי, שומרת מרחק מזו שלפניה ואפילו מדברת עם מכוניות אחרות על הכביש. אם כל זה נשמע לכם כמו מדע בדיוני, כדאי שתתחילו להתרגל להווה. המכוניות של המחר יעשו את כל הדברים האלה ויותר, ויפחיתו עוד ועוד מהאחריות שלנו כנהגים.
המטרה: מתוך הכרה שנהגים הם בני אדם, ולכן יעשו לעולם שגיאות גם שלא במתכוון, יש לצמצם את מספר התאונות ולכפר על טעויות אנוש. וולוו משוכנעת שיש לה את הכלים לכך, וחשפה אותם לפנינו.

חלק מהמערכות עליהן תוכלו לקרוא כאן, יוצעו למכירה כבר בראשית השנה הבאה. לאחרות יקח זמן רב יותר להגיע לייצור. אבל כולן, בלי יוצא מן הכלל, אמורות להפחית את הסיכויים לתאונה. בוולוו מסבירים כי הפוטנציאל להפוך את המכונית בטוחות יותר לנוסעים במקרה של התנגשות, הולך וקטן. כלובי הגנה מתוחכמים, כריות אוויר מתקדמות וחגורות בטיחות בעלות עומס משתנה משתפרים אמנם עם השנים, אבל לא יצליחו למנוע 100% מהנפגעים - פצועים והרוגים. לכן, השוודים - כמו מספר חברות אחרות כמובן - מאמינים כי השלב הבא חייב להיות מניעת תאונה, לפני שהיא מתרחשת.

ושימו לב למערכות הנחשפות כאן, חלקן לראשונה. כולן נמצאות בקרבה מרשימה לייצור. חלקן, כמו בקרת שיוט שגם יודעת לבלום ולשמור מרחק (ואז כשהרכב מלפנים מאיץ, להגביר מהירות), כבר מוצעות בדגמים קיימים ואצל המתחרים. מערכות מתקדמות יותר, שגם בולמות במקרה חירום כדי למנוע תאונה או לצמצם נזקיה, יוצעו בחודשים הקרובים בחלק מן הדגמים. על המתקדמות מכולן, כמו אלה שמסוגלות לנהוג את הרכב בעת צרה, יכולה וולוו להיות גאה במיוחד.

מכונית שעושה קפה
בוולוו מסבירים כי אחוז ניכר מתאונות הדרכים, נגרם בגלל סיבות פשוטות - כמעט מרגיזות: חוסר ריכוז, התעסקות באחד מאביזרי הרכב (רדיו, למשל) או עייפות - אותן תאונות שהמשטרה מדווחת עליהן כ"סטייה מהנתיב". כך למשל בתאונות מסוג פגיעה מאחור, 50% מהנהגים כלל לא בלמו לפני התאונה, מהטעם הפשוט שלא הבחינו בכך שהנהג לפניהם בלם בחוזקה. 20% מהתאונות בגרמניה, לדוגמה, נגרמות בגלל הרדמות, שליחת SMS או חוסר ריכוז מכל סיבה אחרת.

מערכת יחודית שפיתחה וולוו, נועדה למנוע מצבים אלו בדיוק. המערכת מנטרת את מיקום המכונית ביחס לפסי הסימון של הכביש. אם הרכב נע באופן לא אחיד לימין ולשמאל, המערכת מבינה כי יש סכנת חוסר ריכוז, ומתריאה בפני הנהג. בתחילה רק בהתראה ויזואלית על לוח השעונים, באמצעות גרף שהולך ונעלם. כשכל הקוביות בגרף נעלמות, נשמע איתות קולי והנהג מקבל התראה - "זמן להפסקה", יחד עם ציור של כוס קפה להמחשה. בוולוו אומרים כי מחקרים מוכיחים שאמצעי מעין זה, עשוי למנוע מצב בו עייפות על ההגה תהפוך להירדמות - ולתאונה קשה.

יחודה של מערכת זו בכך שהיא מתריאה על סכנה עוד לפני שהמכונית סוטה מהנתיב. מדובר באמצעי משלים למערכת ההתראה מפני סטייה מנתיב, שמזהירה בפני הנהג כי עזב את הנתיב בלי לאותת. סטייה מנתיב הינה אחת מגורמי התאונות הקטלניות השכיחות ביותר בישראל על-פי נתוני המשטרה. נהגנו במכונית המצוידת במערכת זו על הכביש הציבורי. היה מרשים.

וגם נוהגת לבד
אם כל ההתראות הללו לא עזרו, והנהג נרדם או התעלם מהאזהרה, מערכת נוספת שתוצע בעתיד תנסה למנוע תאונה חזיתית. אלה כמובן התאונות הקשות ביותר, מכיוון שבזמן ההתנגשות מתאחדות אנרגיות התנועה של שתי המכוניות. בתאונה בכביש מהיר בה נפגשות מכוניות הנוסעות במהירות של 100 קמ"ש בכיוונים מנוגדים, עוצמת הפגיעה היא כשל נסיעה ב-200 קמ"ש.

בוולוו מקווים שיוכלו למנוע זאת, באמצעות מערכת "מניעת התנגשות על-ידי היגוי אוטומטי". מערכת זו מזהה את הנתיב בו נוסעת המכונית, ואם תסטו לנתיב הנגדי כשמכונית מגיעה ממול - תפעיל את ההיגוי ותחזיר אתכם לנתיב. כאן כבר התנסינו בגרסה שעדיין רחוקה מייצור - ככל הנראה לא לפני העשור הבא - שהתבססה על טכנולוגיה שונה מזו שמפחתת וולוו לייצור סדרתי.
עם זאת, היה בכך עניין לא מועט: קודם כל, מכיוון שהמערכת המחישה היטב כי המכונית יכולה לקבוע בעצמה את נתיב הנסיעה. בהדגמה סטינו לכיוון מכונית דמה, וכשהמערכת זיהתה זאת, "נטלה פיקוד" על ההגה והסיטה את המכונית בעזרתו לנתיב הנכון.

אלא שקל לראות את החסרונות כאן, לפחות בינתיים: ראשית, חשש מכך שבמקרה חירום אמיתי הנהג ייבהל ויאחוז בהגה בחוזקה. במקרה כזה, המערכת מפסיקה מייד לתפקד. שנית, אם הנהג יבהל הוא עשוי לסטות יותר מהנדרש ולגרום לתאונה עצמית. אגב, בוולוו עדיין זקוקים לאישור המערכת על-ידי המחוקק האירופי, שאוסר בינתיים מערכות היגוי אוטומטיות מכל סוג שהוא.

זהירות, הולך רגל
מערכת חשובה נוספת, הנמצאת במרחק של כשנתיים מייצור, היא הגנה על הולכי רגל. מדובר במערכת הסורקת באופן קבוע את המתרחש לפני המכונית, ובמקרה סכנה "משתלטת" לחלוטין על מערכת הבלימה. בוולוו מקווים כי תוכל למנוע תאונה בכל תרחיש ובכל מהירות שאינה עולה על 25 קמ"ש, ולצמצם משמעותית פגיעה בהולך רגל עד 40 קמ"ש. מעבר לכך המערכת אינה מתפקדת. מערכת זו הוצגה בפנינו במגרש סגור, ופעלה למופת בכל ההדגמות.

המכוניות מדברות אחת עם השנייה
מערכת אחרונה ועתידנית במיוחד, היא תקשורת בין מכוניות. בוולוו - יחד עם יצרניות נוספות - מפתחים מערכת תקשורת שמאפשרת למחשבי הרכב לתקשר האחד עם השני. המכוניות יחליפו מידע בנוגע למצב הכביש, עומס תנועה, מכשולים בדרך וכדומה.

למשל: במקרה ומכונית הנעה הרחק מלפנים (עד כ-300 מטר) נאלצת לבלום בפתאומיות, היא תשדר לכל חברותיה על הסכנה. המכוניות שמקבלות את המידע, יתריעו בפני נהגיהן על הסכנה, ויאפשרו להם להתכונן למה שקורה מלפנים. בוולוו מסבירים שהמערכת תוכל לשפר באופן דרמטי את הבטיחות בדרכים - מכיוון שתעניק לנהג מידע רב שכיום פשוט אינו זמין בפניו.

מלבד מערכות אלה, הדגימה וולוו גם מערכות נוספות: כמו מכשיר נשיפה מובנה ראשון מסוגו, שמאפשר לנהג להיבדק לשכרות לפני הנהיגה, ומערכת התראה פשוטה יותר, שמזהירה מפני קירבה מסוכנת לרכב מלפנים, אך לא בולמת.

לכתבה המלאה הכוללת סרטוני הדגמה

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד